Az x-import.hu segít önnnek

Gépjármű behozatal az Európai Unióból

Minden amit az EU-ból történő gépjármű importról tudni kell

Válassza ki mi érdekli az alábbiak közül

Legfontosabb tudnivalók

Nem kell sem vámot és sem ÁFA-t fizetni! 

Az EU-n belül vámunió van érvényben, így uniós országból behozott használt gépjárművekre nem kell sem vámot, sem ÁFA-t fizetni. Fontos, hogy csak használt jármű esetén van így, ennek feltétele, hogy legalább hat hónapos legyen a gépjármű és már legyen benne legalább hatezer kilóméter. Új jármű esetén külföldi kereskedő által kiállított ÁFA-tartalmú számlával kérhető itthon ÁFA-mentesség. 

Érvényes műszakival jöhet a honosítás!

Az EU-s műszaki vizsgát a Nemzeti Közlekedési Hatóság egyenértékűnek veszi egy magyar műszakival. Így ha EU-n belülről érkező járműhöz van műszaki vizsga igazolás, akkor nem kell műszaki vizsga, csak egy egyszerű műszaki szemle. Hat évnél fiatalabb és 160 ezer kilóméternél kevesebbet futot jármű esetén csak készítenek pár fényképet a járműről, ellenőrzik az adatokat, és máris kaphat magyar rendszámot.

lejárt műszaki egyedi forgalomba helyezés

Hat évnél idősebb és 160 ezer kilóméternél többet futott jármű esetén műszeres károsanyag-kibocsátás mérés is történik a külföldi műszaki vizsga elfogadását megelőzően. Ezen értékeknek határértéken belül kell lennie ahhoz, hogy az autó honosítása megtörténhessen.

Egyedi forgalomba helyezés: ha nincs érvényes műszaki

Ha nincs is műszaki a járművön, akkor sincs baj. Ha az EU-n belül lett vásárolva és van uniós tagállamban kiállított forgalmi engedély, akkor csak egy adásvételi és/vagy számla kell, és egy műszaki vizsga után máris forgalomba helyezhető Magyarországon. Ez nagy előny nem EU-s járművekhez képest, ahol számos egyéb okiratra szükség van a honosításhoz.

Arra viszont oda kell figyelni, hogy számlát vagy adásvételi szerződést kapunk-e az eladótól. Ha a külföldi forgalmiban cég szerepel, mint tulajdonos, akkor mindenféleképpen kell számla. Ha kereskedőtől vesszük a járművet, akkor is kell számla. Emelett célszerű minden esetben kétnyelvű (tehát magyar verziót is tartalmazó) adásvételi szerződést kérni. 

Új autó behozatal

Mi számít új autónak?

Új autónak számít minden jármű, amelyre az alábiak közül legalább az egyik igaz:

  • Kevesebb, mint 6.000 km van benne
  • Kevesebb, mint 6 hónapos

Elegendő, hogy az egyik feltétel teljesüljön a fentiek közül! Tehát például egy tíz éves autó háromezer kilométerrel újnak minősül.

Kiváltképp motoroknál kell odafigyelni, hogy a kilométeróra mutasson legalább 6000 kilométert. Gyakori eset, hogy csak 5 számjegyű a motorok órája, és 100.000 km-nél átpörög. Ha ez alapján kerül rögzítésre a futásteljesítmény, a NAV ki fogja vetni az ÁFA-t független attól, hogy hány éves a motor.

Új autó után ÁFA-t kell fizetni

Ha valaki új autót hoz be, a regisztrációs adó kivetéssel egyidőben a 27% ÁFA-t is kivetik rá.

lejárt műszaki egyedi forgalomba helyezés

Ha kint is fizetett ÁFA-t a vásárláskor, ebben az esetben a kinti ÁFA-t tudja majd visszaigényelni. Az itthon kivetett ÁFA-t nem lehet visszaigényelni a NAV-tól.

Új autó műszaki vizsgáztatás

Új járművek esetén a műszaki vizsga érvényesség automatikus. Az, hogy hány éves koráig, az országonként változó. Érdemes megjegyezni, hogy Németországban csak három évig él az első műszaki vizsga, utána kell rá TÜV, míg a legtöbb uniós tagállamban négy évre szól.

Ha teljesen új autót hozunk be külföldről, amelynek forgalmi engedélye sincs még, ebben az esetben mindenféleképpen legyen a vételt igazoló számla, valamint CoC igazolás (“Certificate of Conformity”). Még jobb a helyzet, ha kiváltunk egy zollrendzsámot, vagy exportrendszámot az autóra a származási országban, mivel ehhez jár forgalmi engedély és törzskönyv is.

Autóvásárlás külföldi kereskedőtől

Milyen járműokmányokat kell, hogy adjon nekünk a külföldi kereskedő?

Az alábbiakat mindenféleképpen át kell vennünk a kereskedőtől:

  • Jármű eredeti forgalmi engedélye
  • Jármű eredeti törzskönyve (kivéve azon országok, ahol nincs gépjárműtörzskönyv)
  • Adásvételt igazoló számla

Az alábbiakat lehetőség szerint át kell vennünk a kereskedőtől:

  • Külföldi érvényes műszaki vizsga igazolása
  • Kétnyelvű adásvételi szerződés
  • CoC igazolás (Certificate of Conformity / Datenauszug)

Kereskedőtől történő vásárlás esetén nem elég az adásvételi. Gyakori, hogy számlának tűnik, amit kapunk, de valójában adásvételi. A számla németül "Rechnung", franciául "Facture", olaszul "Fattura", angolul "invoice", hollandul "Rekening". A NAV-nál ismerik ezeket a szavakat, tehát mi is ellenőrizzük, hogy a számla, amit kapunk a külföldi kereskedőtől tényleg számla legyen.

Az ÁFA kérdése

Magánszemélyként a kereskedő várhatóan ÁFA-val fogja kiállítani a számlát. Használt autó után nem kell itthon ÁFA-t fizetni. Használtnak akkor minősül egy autó, ha több van benne, mint 6.000 km és idősebb mint 6 hónapos. Mindkét feltételnek kell teljesülni, egyéb esetben ÁFA-t kell itthon is fizetni.

lejárt műszaki egyedi forgalomba helyezés

A kettős adóztatás bár tiltva van, az ÁFA-t csak a származási országban lehet visszaigényelni. 

Mennyibe kerül?

KISZÁMOLJUK ÖNNEK

Az alábbi költségtételekkel kell számolni

Szállítás

kb. 100 Ft / km

Ideglenes rendszám és biztosítás

50 – 250 euró

Magyar műszaki vizsgáztatás

8 ezer – 40 ezer Ft

Eredetiségvizsga

17 ezer – 20 ezer Ft

Regadó

változó

Átírási illeték

változó

Okmányirodai illeték

20.500 Ft