Az x-import.hu segít önnek Belgiumban is!

Belga használt gépjármű behozatal

Mit érdemes belgiumból behozni?

Mivel Belgium viszonylag messze, több mint 1300 kilométerre van hazánktól, ezért lényegesen kevesebb jármű érkezik, mint  Ausztriából vagy Németországból. Vannak azonban a belga gépjármű állománynak bizonyos egyedi jellemzői, melyek egyeseknek kivételesen jó lehetőségeket kínálhatnak akár saját részre, akár továbbértékesítési szándék esetén. 

Nézzük meg most ezeket részletesen!

Belga céges használt autók piaca

Belgiumban a rendkívül magas személyi jövedelemadó és egyéb járulékok miatt a munkáltatók nagyon nagy számban adnak céges autókat az alkalmazottaknak. Jellemzően három, de általában három, legfeljebb öt év után a dolgozó jogosult új autót kérni, ezek a járművek tehát visszakerülnek a lízingcégekhez.

Ezek a “levetett” céges autók ezután szinte kivétel nélkül eladásra kerülnek. Léteznek weboldalak, melyek kifjezetten az ilyen járművek értékesítésére specializálódtak, érdemes itt kezdeni a keresést. 

Legnagyobb számban német gyártmányú járműveket fogunk találni (Audi, BMW, Mercedes), mivel a belga cégek ezeket kedvelik leginkább. Az utóbbi években azonban egyre több japán és koreai típus is feltűnik a belga céges flottákban, valamint a Land Rover/Range Rover is igen népszerű felsővezetői körökben. 

használt céges autó belgium

A belga használt motorok piaca

A belgák az óceáni éghajlat és a sok eső ellenére nagyon szeretnek motorozni. Egy naposabb hétvégén az Ardennek szerpentinjei megtelnek kétkerekűekkel, valamint a belga tengerpart mentén is hemzsegnek a motorok.  Brüsszelben vagy bármely belga városban azt fogjuk tapasztani, hogy rengeteg robogó is van az utakon tavasztól egészen őszig. 

belga robogó rendszám és forgalmi engedély

Fontos tudni, hogy Belgiumban a robogókra is kell rendszám és forgalmi engedély is. Egyelőre 50 köbcenti alatt nem kell műszaki vizsga, azonban 2022. január 1-től valószínűleg ez is változni fog

Annak ellenére, hogy a belga használt autó weboldalakon is lehet nagyszámban motorokat és robogókat találni, mégis érdemesebb a kifejezetten használt motorkeresőkön nézelődni. Ilyen például a motokaiser.be.

Belga oldtimer járművek piaca

Belgiumban nagy kultusza van az oldtimer járműveknek. Az embereknek van pénze nem csupán ilyen járműveket megvenni, hanem rendesen karban tartani őket és megőrízni eredeti állapotukat.

Fontos megjegyezni, hogy Belgiumban az Oldtimer (OT) minősítés már egy jármű 25 éves korától kikérhető, míg Magyarországon csak 30 év után van erre lehetőség.  A belga oldtimerek rendszáma 0-val kezdődik, innen könnyen felismerhetőek.

Belgium oldtimer behozatal

A legnagyobb oldtimer-kereső oldal Belgiumban az autolive.be, de bármelyik nagyobb belga használt autó keresőn szép számmal fogunk oldtimereket látni. 

Belga használt elektromos járművek piaca

elektromos import gépjármű belgium

Belgiumban elektromos meghajtású járművek piaca rohamos mértékben növekszik, főleg mivel 2018-tól kezdődően egyre több belga város elkezdte fokozatosan kitiltani a dízel járműveket. A tisztán elektromos autók mellett főleg a plug-in hibridek száma jelentős, ezek együttes száma immáron meghaladja a százezret Begliumban.

Egészen a tavalyi évig jelentős adótámogatás is segítette az elektromos és plug-in hibridek terjedését Belgiumban. Ennek köszönhetően EU-s összehasonlításban is nagyszámú eladó használt elektormos és hibrid járművet találunk Belgiumban, a belépő kategóriától kezdve (pl.: Renault Twizy, Citroën C-Zero) egészen a felsőbb kategóriákig (pl.: BMW i3, Tesla, Audi e-tron). Az autoscout.be-n több ezer elektromos és hibrid jármű közül választhatunk hazai összehasonlításban rendkívül kedvező árakon, így akár tréleres hazaszállítás mellett is bőven megéri belga elektromos járművet behozni. 

Hogyan kell használt gépjárművet vásárolni belgiumban?

A legfontosabb tudnivalók

A belga gépjármű adminisztrációs és adásvétel sok szempontból különbözik a hazaitól. Fontos ezekről a különbségekről tudni, mielőtt belga jármű behozatalába vágnánk a fejszénket. Természetesen semmi akadálya annak, hogy zökkenőmentesen be tudjunk hozni egy járművet Belgiumból, viszont ehhez mindenféleképpen jól tájékozottnak kell lenni a helyi sajátosságokkal kapcsolatban. 

Vigyázat a csalókkal!

A nagyobb belga használtautó keresőkön, mint például az autoscout24.be elég nagyszámban vannak jelen csalók. Ezek az egyének semmiféle járművet nem árulnak, kizárólag foglalót próbálnak kicsalni a gyanútlan áldozatokból. A legkönnyebben úgy szűrhetők ki ezek a kamu hirdetések, hogy nem tartalmaznak telefonos elérhetőséget, csak telefonszámot. A valódi eladók mindig telefonon is elérhetőek, ezért olyan hirdetésekkel nem is szabad foglalkozni, ahol nincs megadva telefonszám.

vigyázat a rendszámmal!

Magyarországon a rendszám a járműhöz tartozik, így a tulajdonosváltás nem jelent rendszámváltást is egyben. Belgiumban pont fordított a helyzet, a rendszám a tulajdonoshoz tartozik, ezért az adásvételt követően az eladó leszereli a rendszámot. Ha ezzel nem vagyunk tisztában, meglepve fogunk ott állni, hogy ugyan van egy új autónk, de a sarokig sem mehetünk el vele, mert nincs rajta rendszám.

Belga lakosként az adásvétellel párhuzamosan a biztosítónkon keresztül lehet rendszámot igyényelni egy piros színű űrlap kitöltésével. A rendszám ezek után postán érkezik meg a belgiumi lakcímünkre.

belga ideiglenes export rendszám

Külföldiként kizárólag ideiglenes belga exportrendszámot tudunk igényelni, amely piros alapon fehér színű és X betűvel kezdődik. Az exportrendszám legegyszerűbben ügynökség útján igyényelhető, így egyből 30 napos kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás is jár hozzá. Ennek a költsége összesen körülbelül 250 euró (rendszám + biztosítás + ügyintézés).

 

Ha tehát lábon szeretnénk hazahozni egy Belgiumban vásárolt járművet, akkor mindenféleképpen nézzünk utána az exportrendszám ügyintézés menetének. Egyúttal legyünk vele tisztában, hogy csak harminc napig fogjuk tudni használni a járművet, mivel a belga biztosítás ezután lejár, és nem meghosszabítható. A hazai forgalomba helyezést tehát egy hónap alatt el kell intézni, különben nem fogjuk tudni használni a járművet, csak P rendszámmal és sofőrrel.

Vigyázat a műszaki vizsgával!

Belgiumban a járművek négy éves koruk előtt nem kell, hogy műszaki vizsgán vegyenek részt, mivel a jogalkotó vélelmezi, hogy a gyártó típusengedélye ezt kiváltja. Adásvétel esetén így ezekre nem kell a műszaki vizsga igazolása. Minden más esetben (tehát négy évesnél idősebb járműnél) lehetőség szerint csak érvényes műszaki vizsgával vegyünk belga járművet. Belföldön egyébként ez kötelező is, ezért gyanús az, aki Belgiumban műszaki vizsga nélkül árul autót.

Hogyan kell honosítani és forgalomba helyezni belgiumból származó járművet?

A legfontosabb tudnivalók

Az 50 cc alatti robogók kivételével minden Belgiumból hozott gépjárművet forgalomba kell helyeztetni Magyarországon a behozatalt követően. Lássuk ennek módját és lépéseit!

1

 

Vámkezelés és ÁFA-befizetés

Belgium az Európai Unió része, így Belgiumban vásárolt áruk vámmentesen hozhatóak be. Ez igaz a használt autókra is, tehát vámot egészen biztosan nem kell fizetni.

Fontos megjegyezni azonban, hogy ÁFA-t Belgiumból hozott új jármű után bizonyos esetekben kell fizetni. Egy gépjármű a jogszabályok értelmében újnak számít egészen addig, amíg nincs benne 6.000 kilométer, illetve fél évesnél még nem idősebb.

2

Műszaki vizsgáztatás

Műszaki vizsgálat minden belga okmányokkal rendelkező jármű esetében kötelező ahhoz, hogy magyar rendszámot és forgalmi engedélyt kaphasson, ez alól csak a már korábban említett 50 cc alatti robogó a kivétel

A Belgiumból behozott autók, motorok, buszok és tehergépjárművek műszaki vizsgálatát kizárólag a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) vizsgabiztosai végezhetik. Budapesten két NKH vizsgálóállomás létezik, Pest megyében négy, míg a többi megyében általában csak egy. Ezek egyikébe kell bejelenteni a járművet műszaki vizsgálatra a honosítási és forgalomba helyezési folyamat első részeként. 

A bejelentéshez az alábbi dokumentumok szükségesek:

  • belga forgalmi engedély: ha új típusu akkor kétrészes (első kép), ha régi típusú akkor egyrészes (alsó kép). Új típusú belga forgalminak mindkét része kell! Nagyon vigyázzunk mindkét felére, ha elveszik lehetetlen pótolni és az autó nem fog magyar rendszámot kapni!
Belgium kétrészes új forgalmi engedély és törzskönyv
  • számla vagy adásvételi szerződés: ha kereskedőtől vesszük az autót mindenféleképpen legyen számla! Lehetőség szerint írassunk alá egy kétnyelvű (francia-magyar vagy holland-magyar) adásvételi szerződést is a kereskedővel, ez nagyban megkönnyíti majd a későbbi ügyintézést. Ha magánszemélytől vesszük a járművet, akkor nem kell számla, de kétnyelvű adásvételi mindenféleképpen. Ha csak francia vagy holland adásvételi szerződés készült, akkor kénytelenek leszünk azt itthon súlyos tízezrekért lefordíttatni az Országos Fordító és Fordításitelesítő Irodával (offi.hu). Ha saját autót honosítunk, tehát már kint is a nevünkön volt az autó, akkor tulajdonosi nyilatkozat pótolhatja az adásvételit vagy számlát.
  • személyi igazolvány, lakcímkártya és adókártya: ezekből a legtöbb vizsgaállomáson másolat vagy szkennelt verzió is elég a bejelentéshez, fontos, hogy a személyi és lakcímkártya mindkét oldala le legyen másolva

3

Eredetvizsga

Belgiumból származó jáművek a robogó kivételével mind eredetvizsgán kell, hogy átessenek a magyarországi forgalomba helyezéshez. Ehhez a műszaki vizsgán kapott Műszaki Adatlap elengedhetetlen.

4

Regisztrációs adó ügyintézés

Minden gépi meghajtású jármű után regisztrációs adót kell fizetni ahhoz, hogy magyar rendszámot kaphasson. A regisztrációs adó ügyintézése a vámhatóság hatásköre.

Bár a vámhatóság területileg van felosztva, az ország bármely részén benyújtható a regisztrációs adó kérelem. Így tehát például egy kecskeméti lakos intézheti a regisztrációs adót az Észak-Pesti vámhivatalban.

5

kötelező felelősségbiztosítás

Nem lehet meglepetés, hogy kötelező biztosítást kell kötni a rendszám kiváltás előtt, hiszen ez minden közúton közlekedő jármű esetén alapfeltétel. A biztosításkötés azonban komplikáltabb, mivel azt magyar rendszámra kell kötni, az viszont még nincs. Ebben egy biztosítási szakember tud alapvetően segíteni.

6

Forgalomba helyezés

Végezetül nincs más dolgunk, mint a járművet forgalomba helyeztetni.

Fontos, hogy az összes fenti lépés igazolása szükséges ehhez, jellemzően közokirattal (közigazgatási határozat stb).

A belga gépjármű behozatal költségei

Belga műszaki vizsga (általában az eladó fizeti)

38 euró

Export rendszám és biztosítás (kötelező ha a jármű lábon jön haza)

255 euró

Hazaszállítás tréleren (ebben az esetben az exportrendszám opcionális)

Kb. 130 Ft/km

SZAKÉRTŐ SEGÍTSÉG A HONOSÍTÁSBAN

KÉRJEN TELEFONOS KONZULTÁCIÓT!