x-import.hu
Német gépjármű behozatal
Költségkalkulátor
Mennyibe fog kerülni?
Mennyibe fog kerülni?
A német egy autós nemzet. Európában sehol máshol nem találunk olyan országot, melynek ennyi saját autómárkája van. A német autó behozatal évtizedek óta a hazai gépjármű import elsőszámú forrása. Lássuk miért!
A magyar használtautó piacon töretlen népszerűségnek örvendenek a Németországból behozott gépjárművek, a legtöbb autó innen érkezik hazánkba. Nem véletlen, hiszen sok német számára az autó sokkal több, mint pusztán közlekedési eszköz, ez pedig rendszeresen karbantartott és megkímélt gépjárműveket eredményez. A kedvező ár mellett a jobb felszereltség jellemzi a német használt autó állományt.
Nézzük meg milyen kategóriákat érdemes szemügyre vennünk!
A statisztikák szerint körülbelül 526.000 veterán autó van Németországban forgalomban, amelyek közül 343.230 rendelkezett Oldtimer minősítéssel. A német autók esetében 1997 óta a rendszám végén egy „H” betű jelöli a veterán minősítést.
A németek szerint az igazi autó olyan, mint egy jó whisky: az életkor előrehaladtával értékesebbé válik. Ebből kifolyólag általánosságban elmondható, hogy kiemelkedő figyelmet fordítanak autóikra. A rendszeres karbantartásnak, a jó minőségű utaknak és üzemanyagnak köszönhetően remek állapotban tudják megőrizni autóikat. Emellett fontos megemlíteni, hogy az alkatrészek hozzáférhetősége jelentősen könnyebb az autók hazájában.
A piac méretét tökéletesen tükrözi, hogy a legnagyobb német portálon, a mobile.de oldalon több, mint 10.000 Oldtimer autó keresi új tulajdonosát.
A német használtautó vásárlás előnyei közé tartozik, hogy olyan modellekhez férhetünk hozzá, amit hazánkban nem forgalmaznak. Bizonyos esetekben a nagyobb energiabefektetés és plusz kölségek árán olyan ritkaságokhoz juthatunk, melyek elfeledtetik a fáradalmakat.
Jellemzően alacsonyabb áron részesülhetünk a vágyott presztízsben, legyen szó jobb felszereltségű fiatal autókról vagy Oldtimer minősítéssel rendelkező járművekről.
Érdemesebb eredetileg jobb felszereltséggel rendelkező autót keresni, mint utólag költeni néhány számunkra fontos kiegészítőre. Az évek során a különböző autók felszereltségi szintjei közötti hatalmas árbéli különbség lecsökkent. Ennek eredményeképp ma százezreket érő extrákhoz juthatunk különösebb felár nélkül.
Az utóbbi években jelentős lépéseket tett a német kormány a környezet védelméért. A tervezet részeként hamarosan minden német benzinkúton kötelező lesz elektromos töltőpontot üzemeltetni, illetve a villanyautók vásárlásához megítélt támogatás összegét és az autók értékhatárát is emelték. Az elnyerhető támogatás 3,1 millió forintig terjedhet, melyet német lakcímmel állampolgárságtól függetlenül igénybe vehetünk.
A növekvő népszerűséget támasztja alá, hogy 2021 januárjában 36 903 elektromos autó került eladásra az országban, ami a teljes eladások csaknem negyedét tette ki.
A mobile.de oldalon jelenleg több, mint 90.000 különböző Plug-in és egyéb hibrid, illetve teljesen elektromos használt autó elérhető, melyeket a hazai viszonyokhoz képest kedvező áron vásárolhatunk meg.
Németországban bevett gyakorlat, hogy a lízingautókat egy bizonyos kilométerszám után visszaveszik, majd később ezeket az autókat árverésre bocsájtják. A lízing népszerűsége a magánszemélyek körében is egyre elterjedtebb, hiszen a társadalmi presztízs miatt előszeretettel váltják autóikat 2-3 évente, illetve segíthet az üzemeltetési költségek megtakarításában is, hiszen az új autók általában energiatakarékosabbak.
A különböző weboldalakon, melyek használt lízingjárművek értékesítésével foglalkoznak, találkozhatunk eladó teherautókkal, motorkerékpárokkal, illetve autókkal. Jelenleg a legnagyobb magyar nyelven elérhető online autóaukciós portál az adesa.eu, amennyiben pedig német oldalakon szeretnénk böngészni, érdemes egy pillantást vetni a bca.com-ra.
Az európai autógyárak évek óta problémákkal néznek szembe a gyártáshoz szükséges alkatrészek rendelkezésre állása tekintetében. A beszállítói ellátási láncokban folyamatos zavarokról szólnak a híradások. Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) adatai alapján az új autók gyártási kapacitása rendkívül egyenetlen.
Ha választani kell, a német gyártók először a belföldi (azaz németországi) márkaképviseleteknek szállítanak, emiatt új autó vásárlás esetén rövidebb várakozási idő mellett juthatunk a kiszemelt járműhöz, ha kint rendeljük meg.
Amíg régebben szinte alig kaptunk kérést új autó behozatalra, honosításra és forgalomba helyezésre megbízást, az utóbbi fél évben meredeken nőtt az ilyen jellegű megkeresések száma. A németországi új autó vásárlásnak azonban van pár komoly buktatója.
A legfontosabb megjegyzendő, hogy új autó vásárlás esetén kétszer fogunk ÁFA-t fizetni, kérdés, hogy hol tudjuk majd visszaigényelni.
Mi minősül új autónak?
Magánszemélyként minden esetben ÁFA-s számlát fog kiállítani a német kereskedő az új autó eladáskor. Tehát egyszer fizetünk ÁFA-t Németországban
Másodszorra itthon a NAV a regisztrációs adó eljárás keretében minden új autóra automatikusan kiveti a 27% ÁFA-t.
Itthon magánszemély semmilyen módon nem fogja tudni visszaigényelni az ÁFA-t.
Ha cégként vásároljuk az új autót, ebben az esetben az ÁFA „eltüntetése” könyvelési kérdés, ebben nem tudunk szakszerű, általános érvényű tanácsot adni.
Az ÁFA-t újnak minősülő jármű esetén cégre is kiveti a NAV a regisztrációs adóval együtt.
Németországban az autóvásárlás némileg eltér a Magyarországon bevett gyakorlattól. Az adásvétel menetében az első legfontosabb kitétel, hogy kétnyelvű adásvételi szerződést kössünk. Egy mintaszerződést itt tekinthet meg.
Természetesen ezen felül is vannak olyan sajátosságok és veszélyek, melyekre érdemes ügyelnünk.
Ha nem a megfelelő okmányokkal hozzuk el a járművet az eladótól, később nagyon nehéz, vagy egyenesen lehetetlen lesz azokat pótolni.
Legfontosabb: Német forgalmi engedély!
Forgalmi engedély nélkül nem autó az autó. Olyan, mintha nem is létezne.
Nagyon nehéz német forgalmi engedélyt pótolni, ne szúrjunk ki saját magunkkal.
Német gépjármű törzskönyv
Német gépjármű törzskönyv nélkül is forgalomba tudjuk helyezni a járművet, csak jóval hosszabb idő, és drágább is.
Hogyan lehet a német műszaki vizsga érvényességét igazolni?
Három dolgot kell megvizsgálni:
1. mi van beírva a német forgalmi engedélybe?
2. van-e TÜV, DEKRA, GTÜ stb. igazolás, és ha igen, abba mi van beírva?
3. igazolható-e a típuskód
Ezt érdemes olyanra bízni, aki ért hozzá. Nagyon nem mindegy, hogy itthon el fogják-e fogadni a német műszakit. Nézessük meg tehát valaki olyannak, aki nem az első német autóját honosítja (hanem lehetőség szerint mondjuk a századikat legalább).
Fontos tudnunk, hogy Németországban a rendszám a tulajdonos nevén van, ami a hazaszállítás során okozhat problémát a felkészületlen vásárlóknak. Esetenként az eladó felkínálja azt a lehetőséget, hogy az autót hazavezessük, majd később postázzuk el a rendszámot. Kényelmes megoldásnak tűnhet, azonban az ideiglenes „piros szélű“ rendszám igénylésével biztosítást is köthetünk, melynek érvényességi ideje választható. Ezzel a lépéssel 1-2 óra ügyintézési idő és 50-100 euró árán nem kívánt kellemetlenségeket előzhetünk meg, amennyiben a hazaút során valamilyen probléma merülne fel.
Egyes hazai kereskedők a Németországban megvásárolt használtautót a magyarországi első forgalomba helyezés során a vevő nevére helyezi forgalomba. Amennyiben ezt a megoldást választja az ügyfél, nem a kereskedővel szerződik az autóvásárlásról, hanem közvetlenül az autó német tulajdonosával. Amennyiben a kereskedő nem áll szerződéses viszonyban a vevővel, az hiába fordul hozzá garanciális problémákkal, így általában meglévő hibákkal rendelkező autóknál használják ezt a módszert. Előfordul olyan eset is, amikor a külföldi autókat értékesítő kereskedők már eleve egy olyan adásvételi szerződést kínál a vásárló felé, amin a külföldi tulajdonos szerepel, így fokozott figyelmet kell fordítani ennek ellenőrzésére.
Természetesen senki nem szeretne hosszadalmas külföldi perekbe bonyolódni, ezért érdemes a megfelelő felek között megköttetni az adás-vételi szerződést, így a kereskedőnek kell felelősséget vállalnia az autó hibáiért.
Mennyi készpénzt vihetünk magunkkal? – Valószínűleg a legtöbben nem is gondolnak erre a kérdésre, miközben külföldi autók vásárlására gondolnak. A jelenlegi hivatalos álláspont szerint autóvásárlási céllal fejenként kevesebb, mint 10.000 euró nagyságú összeget vihetünk magunkkal, azzal megegyező vagy azt meghaladó készpénz esetén pedig jelentenünk kell a német vámhivatalnak (Bundesfinanzministerium). Lehetséges megoldás, ha jelentjük az említett hatóságoknak, vagy elektronikus úton bonyolítjuk le a tranzakciót.
Amennyiben átutalás szükséges, a legegyszerűbb a bankkártyás fizetés, azonban erre legfeljebb a kereskedében van mód. Ebben az esetben érdemes arra ügyelni, hogy a bankkártya tranzakciós limit ne korlátozza a számla kiegyenlítését.
Hogy hívják a forgalmi engedélyt németül?
Zulassungsbescheinigung Teil I, azonban sokan még a régebbi megnevezés alapján csak „brief„-nek hívják.
Hogy hívják a törzskönyvet németül?
Zulassungsbescheinigung Teil II, azonban sokan a mai napig „nagybrief„-ként hivatkoznak rá.
Hogy hívják a gyártói igazolást németül (CoC)?
Általában Datenauszug néven szerepel
Mi az a TÜV?
A TÜV a német hitelesítő intézet, azonban a köznyelvben a német műszaki vizsga igazolást is TÜV-nek szokták hívni, mivel általában a TÜV megnevezés szerepel a tetején (nem mindig!)
Mennyibe fog kerülni?
Németország az Európai Unió tagja, így az ezzel járó minden kedvezmény érvényes német autó, motor vagy egyéb gépjármű Magyarországon történő honosítása esetén.
Milyen kedvezményekkel jár, hogy Németország uniós tagállam?
Az elsődleges kedvezmény, hogy nincs szükség vámkezelésre. Hat hónapnál idősebb és legalább 6.000 kilométert futott autók után sem vámot, sem ÁFA-t nem kell fizetni.
Második kedvezmény, hogy a német műszaki vizsga érvényessége a megfelelő igazolás bemutatása mellett könnyíti és olcsóbbá teszi a hazai műszaki vizsgáztatást.
Végezetül cégek számára jó hír, hogy német cégtől vagy kereskedőtől történő vásárlás esetén 0% ÁFA-t kell fizetni a nettó összeg után.
Mik a fő lépései egy német jármű behozatalának és magyarországi rendszámozásának?
Leírjuk a leggyakoribb lépéseket, azonban fontos megjegyezni, hogy járműtípustól, valamint a jármű okmányaitól és műszaki jellemzőitől függően egyéb lépésekre is szükség lehet, valamint bizonyos körülmények esetén egyes lépések akár ki is hagyhatóak.
Tévhit, hogy érvényes német műszaki vizsga helyettesíti a magyarországi műszaki vizsgáztatást! A magyar rendszám feltétele a hatósági műszaki vizsgálat minden esetben (még diplomata autóknál is).
Szükséges-e előre eltervezni egy német jármű „magyarosítását”?
Igen, kifejezetten ajánlott előre megérdeklődni és eltervezni az adásvétel, behozatal és itthon ügyintézés lépéseit.
Ha valaki ajándékozás útján szerez Németországból autót, vagy hosszabb-rövidebb kinti tartózkodás után saját autóját hozná haza, ilyen esetekben különösen fontos előre tisztázni, hogy minden okmány rendben legyen. Ennek egyik oka, hogy illetékmentességet kizárólag a megfelelő okiratok bemutatása mellett fog engedélyezni a hatóság.
A tapasztalatok alapján pénzt és időt spórol, aki kellően felkészül a német autóimport teendőiből még mielőtt belevágna. Nagyon gyakori eset például, hogy egy fontos okmány elfelejtődik, a folyamat valamelyik lépése kimarad, vagy egy határidő lejár. Ezen hibák kivétel nélkül többletköltség és plusz utánajárás, valamint időveszteség formájában bosszulják meg magukat.
A hazai ügyintézés szempontjából a legelső kérdés, hogy rendben vannak-e a Németországból hozott autó kinti okmányai.
Mik egy német gépjármű alapokmányai?
A legalapvetőbb járműokmány Németországban a Zulassungsbescheinigung Teil I, amely a magyar forgalmi engedély megfelelője.
Ha ez nincs meg eredetiben, a gépjárművet Magyarországon nem lehet honosítani.
Szintén alapvető járműokmány a Zulassungsbescheinigung Teil II, amely a magyar gépjármű törzskönyv megfelelője. Ha ez hiányzik, a honosítás nem lehetetlen, azonban drágább és jóval több időt vesz igénybe.
Elegendő a német forgalmi és törzskönyv a honosításhoz?
A forgalmi engedély és törzskönyv önmagában nem elegendő a magyarországi forgalomba helyezéshez. Ahhoz, hogy egy német autóra magyar rendszám kerülhessen igazolnunk kell, hogy az autó a mi tulajdonunk.
Ezt az alábbi okmányokkal tehetjük meg:
A fentiek a leggyakoribb esetei a gépjármű tulajdonjog igazolásának, ettől eltérő módon is kerülhet egy jármű a tulajdonunkba. A lényeg, hogy a tulajdonba kerülés tényét hiteles módon igazolni tudjuk.
Mi kellhet még egy német autó honosításához?
Nem kötelező, de rendkívül előnyös, ha az autón még él a német műszaki vizsga és ezt igazolni is tudjuk.
Speciális járműtípusok további okmányok benyújtását tehetik szükségessé, erre a leggyakoribb példa az elektromos autók, a plug-in hibridek és a lakóautók esete.
Amikor német autó behozatalára vállalkozunk, a hazaszállítás kapcsán az elsődleges problémát a rendszám és biztosítás kérdése fogja okozni.
Miért nincs rendszám egy német autón?
Magyarországon a rendszám az autóhoz tartozik, amikor eladjuk az autóval együtt a rendszám is átkerül a vevőhöz.
Ez Németországban nem így van, a német rendszám a német tulajdonosé. Amikor tehát egy német eladja az autóját, a rendszámot vagy megtartja, vagy leadja a hatóságnak.
A helyzetet tovább bonyolítja, hogy a biztosítás is a rendszámhoz tartozik, tehát a rendszám levételével az autón a biztosítási fedezet is elvész.
Hogyan lehet német autót hazahozni?
Egy német autót az alábbi módszerekkel lehet hazahozni:
Hogyan lehet német autót hazahozni az eredeti kinti rendszámával?
Ha az autó eredeti német rendszámával indulunk útnak, ez azt jelenti, hogy az autóért a német tulajdonos felel, valamint a kötelező felelőségbiztosítást továbbra is ő állja.
Ha már Németországban is miénk volt az autó, ebben az esetben természetesen saját szuverén döntésünk, hogy saját német rendszámunkkal együtt hozzuk-e haza.
Előnyök:
Hátrányok:
Hogyan lehet német autót hazahozni német ideiglenes rendszámmal?
Német ideiglenes rendszámból két fajta a legelterjedtebb:
Ausfuhrzeichen vagy Zollkennzeichen: harminc napos „piros szélű” ideiglenes rendszám
Érvényes műszaki vizsgával
Műszaki vizsga:
8.000 Ft
Eredetiségvizsgálat:
17.000 Ft
Regisztrációs adó:
MENTESSÉG
Vagyonszerzési illeték:
MENTESSÉG
Forgalmi engedély illetéke:
6.000 Ft
Gépjármű törzskönyv illetéke:
6.000 Ft
Rendszám kiállítás illetéke:
8.500 Ft
Komplett ügyintézés:
40.000 Ft
ÖSSZESEN:
85.500 Ft
Ha a fenti ajánlat alapján szeretné megrendelni a honosítást még ma, válasszon helyszínt és időpontot az alábbi listából!