Van-e értelme külföldi jármű előéletét lekérdezni?

Mit mondanak a statisztikák?

A statisztikák szerint az EU-ban vásárolt járművek 40 százaléka volt érintett valamilyen balesetben, minden ötödik autó pedig törve volt.

Törött autó lekérdezés

Sajnos súlyos tévhit, hogy a nyugati országokban már nem tekerik az órát. 

Minden tizedik külföldről behozott autónak visszatekerték a kilométeróráját.

Ne felejtsük a jármű vevője és eladója ellenérdekű felek. A vevő dolga, hogy minél jobb színben tüntesse fel autóját, és eltitkolja annak esetleges hibáit. Így tud a legtöbbet kérni érte.

Milyen információkat tartalmaz a lekérdezés?

Kétfajta gépjármű előélet lekérdezés létezik:

A kárkereső lekérdezés csak azt vizsgálja, hogy volt-e balesetes vagy törött az autó.

A teljes élőéleti lekérdezés során kapott jelentés az alábbi kulcsfontosságú adatokkal szolgálhat: 

gyári adatok, eredeti műszaki paraméterek

gyári felszereltség

körözés alatt áll-e jármű

lopott-e a jármű

korábbi tulajdonosok száma

eddigi külföldi műszaki vizsgák ideje és eredménye

korábban rögzített kilométeróra állások

korábban rögzített kilométeróra állások

biztosítási események (pl.: baleset, törés, vízkár)

visszahívások, elmulasztott visszahívások

Honnan lehet külföldi jármű előéletét lekérdezni?

A Carvertical alvázszám alapú nemzetközi lekérdezést tesz lehetővé a releváns szolgáltatóktól származó információk összegyűjtésével és a járműadatok rendszerezésével.

A JSZP hazai ügyfélkapun keresztül elérhető adatbázis, elsősorban Magyarországon forgalomba helyezett járművek esetén használható.

Mik a leggyakrabban előforduló fekete foltok egy jármű múltjában?

Mit kockáztat?

Talán mind közül a legsúlyosabb kockázat az, ha kiderül a járművet külföldi hatóság körözi.

Ebben az esetben előbb-utóbb a járművet le fogják foglalni, nagy szerencsével megtörténhet, hogy csak a forgalmi engedélyt vonják be. A végeredmény nem sokban különbözik, okmányok nélküli járművet legfeljebb a harmadik világban lehet eladni lopott autó árban.

Bár sokan azt hiszik, hogy 2023-ban már nem lopnak autókat, sajnos a statisztikák egészen mást mutatnak. Munkánk során meglepően gyakran találkozunk olyan esetekkel, amikor az okmányirodai forgalomba helyezés közben, vagy akár hetekkel, hónapokkal később derül ki, hogy a járművet külföldön körözik. Ilyenkor a forgalmi engedélyt azonnal bevonják, általában a járművet is lefoglalják. Az esetek egy részében sem pénzt, sem az autót nem kapja vissza a magyarországi tulajdonos. 

Külföldön körözött jármű - gépjármű előélet lekérdezése

Tízből két-három jármű, amelyet ügyfelek hoznak nekünk honosításra egyértelműen törött volt. Egy gyakorlott szemnek sokszor tényleg csak másodpercek kellenek ahhoz, hogy észrevegye az árulkodó jeleket. Nem ritka azonban az sem, hogy annyira jó munkát végeztek, hogy egyáltalán nem egyértelmű az, hogy az autó sérült volt. Az USA-Litvánia és USA-Észtország útvonal például híresen törött autókra van specializálódva, és remekül javított járművekről van szó. Bár innen az USA autók honosításának szigorodása miatt egyre kevesebb autót látunk, törött autók mindig is lesznek, és a többség nem szívesen vesz meg ezek közül egyet sem.

Tévhit, hogy az újabb típusoknak már nem lehet az óráját tekerni. A kezünkön átfutó autók körülbelül egyharmadának szinte biztos, hogy tekerték az óráját. A 150 és 180 ezer km közötti tartomány a legveszélyesebb, általában ide tekernek vissza minden autót. Bizonyos kötelező szervizelések, kopóalkatrészek cseréje kilométerfutáshoz kötött, így nagyon nem mindegy mennyit ment már egy autó.  

Tekert kilométeróra - gépjármű előélet lekérdezés
Gépjármű előélet lekérdezés rendszám alapján

Lekérdezés rendszám alapján