Ismerje meg gépjárműve múltját

Gépjármű előélet lekérdezése

Van-e értelme külföldi jármű előéletét lekérdezni?

A statisztikák szerint az EU-ban vásárolt járművek 40 százaléka volt érintett valamilyen balesetben, minden ötödik autó pedig törve volt.

Sajnos súlyos tévhit, hogy a nyugati országokban már nem tekerik az órát. 

Ne felejtsük a jármű vevője és eladója ellenérdekű felek. A vevő dolga, hogy minél jobb színben tüntesse fel autóját, és eltitkolja annak hibáit. Így tud a legtöbbet kérni érte.

Hol lehet külföldi jármű előéletét lekérdezni?

Hazai ügyfélkapun keresztül elérhető adatbázis, elsősorban Magyarországon forgalomba helyezett járművek esetén használható

Az ECDH alvázszám alapú nemzetközi lekérdezést tesz lehetővé a releváns szolgáltatóktól származó információk összegyűjtésével és a járműadatok rendszerezésével.

Mik a leggyakrabban előforduló fekete foltok egy jármű múltjában?

Mit kockáztat?

Talán mind közül a legsúlyosabb kockázat az, ha kiderül a járművet külföldi hatóság körözi.

Ebben az esetben előbb-utóbb a járművet le fogják foglalni, nagy szerencsével megtörténhet, hogy csak a forgalmi engedélyt vonják be. A végeredmény nem sokban különbözik, okmányok nélküli járművet legfeljebb a harmadik világban lehet eladni lopott autó árban.

Bár sokan azt hiszik, hogy 2021-ben már nem lopnak autókat, sajnos a statisztikák egészen mást mutatnak. Munkánk során meglepően gyakran találkozunk olyan esetekkel, amikor az okmányirodai forgalomba helyezés közben, vagy akár hetekkel, hónapokkal később derül ki, hogy a járművet külföldön körözik. Ilyenkor a forgalmi engedélyt azonnal bevonják, általában a járművet is lefoglalják. Az esetek egy részében sem pénzt, sem az autót nem kapja vissza a magyarországi tulajdonos. 

Tízből két-három jármű, amelyet ügyfelek hoznak nekünk honosításra egyértelműen törött volt. Egy gyakorlott szemnek sokszor tényleg csak másodpercek kellenek ahhoz, hogy meglássa az árulkodó jeleket. Nem ritka azonban az sem, hogy annyira jó munkát végeztek, hogy egyáltalán nem egyértelmű az, hogy az autó sérült volt. Az USA-Észtország útvonal például híresen törött autókra van specializálódva, és remekül javított járművekről van szó. Bár innen az USA autók honosításának szigorodása miatt egyre kevesebb autót látunk, törött autók mindig is lesznek, és a többség nem szívesen vesz meg ezek közül egyet.

Tévhit, hogy az újabb típusoknak már nem lehet az óráját tekerni. A kezünkön átfutó autók körülbelül egyharmadának szinte biztos, hogy tekerték az óráját. A 150 és 180 ezer km közötti tartomány a legveszélyesebb, általában ide tekernek vissza minden autót. Bizonyos kötelező szervizelések, kopóalkatrészek cseréje kilométerfutáshoz kötött, így nagyon nem mindegy mennyit ment már egy autó.