Hogyan köthető kötelező biztosítás a forgalomba helyezéshez?
Érvényes magyar biztosítótársaságnál lévő kötelező felelősségbiztosítás nélkül nem lehet semmilyen járművet forgalomba helyezni Magyarországon.
A probléma abból adódik, hogy a kötelező biztosítás alapesetben magyar rendszámra szól, viszont a forgalomba helyezés előtt még nem ismert a rendszám.
Mi a megoldás?
Forgalomba helyezés külföldi biztosítással?
Kézenfekvő megoldás lehetne az, hogy a magyar rendszám kiadásáig a külföldi rendszámra érvényes kötelező biztosítás éljen, majd amikor már forgalomba került a jármű Magyarországon legyen megkötve a magyar kötelező.
Ez a megoldás sajnos nem lesz jó nekünk, ugyanis az esetek jelentős részében a külföldi kötelező felelősségbiztosítás már nem ér, mire Magyarországra kerül az autó, motor vagy egyéb jármű.
Fedezetigazolás beszerzése
Amint kezd világossá válni az eddigiekből, nem lesz arra mód, hogy akár magyar, akár külföldi biztosítás a jármű forgalomba helyezés során kiadandó rendszámára már éljen a forgalomba helyezés pillanatában.
A biztosításnak éppen emiatt valójában még nem kell élnie a forgalomba helyezés pillanatában, azonban a hazai biztosítási fedezet meglétét igazolni kell.
Biztosítási fedezet alvázszámra
A megoldás tehát az, hogy a biztosítás ne rendszámra, hanem alvázszámra nyújtson fedezetet, hiszen az alvázszám a jármű egyedi azonosítója és nem változik.
Alvázszámra nem szólhat biztosítási kötvény, emiatt jobb híján a biztosító egy fedezetigazolást tartalmazó ajánlatot tud kiadni a forgalomba helyezéshez.
Mutatunk egy példát arra, hogy miként néz ki egy ilyen ajánlat:
Az alvázszámra kiadott fedezetigazolás egyébként nem csak külföldi használt, hanem új járműveknél is szükséges az első forgalomba helyezéshez, azaz a magyar rendszám kiváltásához.
Honosítható-e a külföldi kötelező biztosítás?
Mi a helyzet, ha már külföldön is saját néven volt egy jármű?
Számít-e valamit a korábbi külföldi biztosítás?
Értelemszerűen a külföldi biztosítás kizárólag addig ér valamit, amíg a jármű a külföldi rendszámmal közlekedik.
A magyar rendszám kiváltásához minden esetben a magyarországi biztosítási fedezet igazolására lesz szükség.
Külföldi bónusz besorolás
A legtöbb EU országban a biztosítók a jármű exportra kijelentése vagy forgalomból kivonása után igazolást adnak ki a kártörténetről.
A magyar biztosítók általában elfogadják a külföldi kártörténet igazolást elfogadják a bónusz besorolás érvényesítéséhez.
Nyilvánvaló módon, ha volt káresemény külföldön, az erről szóló kártörténet igazolást nem érdemes itthon lobogtatni.
Hogyan köthető magyar casco külföldi autóra?
Hasonlóan a magyar kötelező felelősségbiztosításhoz, a hazai Casco is a magyar rendszámra szól.
Ennek következménye, hogy a jármű saját kár ellen Casco révén nem lesz biztosítva, ha a külföldi rendszám már nincs rajta, és a magyar rendszámot még nem kapta meg.
Kinek a kára, ha a jármű sérül?
Sem rendszám nélküli, sem ideiglenes rendszámra nem köthető Casco, bármilyen kár tehát a tulajdonosé.
Szállítással és gépjármű forgalomba helyezéssel foglalkozó vállalkozások rendszerint rendelkeznek általános biztosítással. Ha tehát ilyen cégnek átadjuk az ügyintézést és/vagy szállítást, a kockázat csökkenthető.
Biztosítási fedezet hazaszállítás során
Export rendszám
Németországból, Belgiumból és Hollandiából igen gyakran export rendszámmal („zoll rendszám”) juttatnak haza autót és egyéb járművet.
Az export rendszámok mögött kizárólag kötelező biztosítás áll, tehát a saját kárt baleset vagy egyéb káresemény esetén nem fedezi!
Tréleres szállítás
Biztosítás szempontból a legjobb megoldás a tréleres szállítás!
Érdemes nagyobb céget megbízni, hiszen minden komoly autószállítással foglalkozó vállalkozás több millió eurós rakománybiztosítással rendelkezik.