Gépjármű behozatal Szlovákiából
Költségkalkulátor
Mennyibe fog kerülni?
Mennyibe fog kerülni?
Szlovákia tagja Európai Uniónak, emiatt a közösségi tagságból fakadó előnyöket mind élvezhetjük abban az esetben, amikor autót vagy bármilyen egyéb járművet hozunk be Magyarországra.
Milyen kedvezményeket jelent az, hogy Szlovákia az EU tagja?
Tekintve, hogy az Európai Unió egyben vámunió is, így a tagállamok között nem merül fel vámfizetési kötelezettség. Amikor tehát szlovák papíros autót, motort, lakóautót vagy bármilyen egyéb járművet hozunk be Szlovákiából, a vámeljárást teljes egészében kihagyhatjuk.
A következő nagy előnye Szlovákiából hozni autót, hogy a szlovák műszaki vizsgát itthon el tudjuk fogadtatni. Ez lényegében maga a honosítás, azaz a szlovák műszaki kerül „magyarosításra”. Fontos azonban tudni, hogy a szlovák vizsga érvényességét nem automatikusan fogadja el a magyar hatóság. Ehhez a jármű és az előírt szlovák okmányok bemutatása kötelező a hatóság előtt.
Vállalkozások további előnyeit is élvezhetik Szlovákia uniós tagságának, ugyanis ha magyar cég vesz szlovák cégtől autót, ilyenkor a szlovák cég „nullás” számlát állíthat ki. Ez annyit jelent, hogy a számlának nem lesz ÁFA tartalma.
Milyen lépésekből áll egy szlovák papíros gépjármű behozatala és magyarországi rendszámozása?
Adunk egy listát a legjellemzőbb kötelező lépésekről, de szem előtt tartandó, hogy a jármű okmányaitól, típusától és műszaki paramétereitől függően plusz lépésekre is szükség lehet. Emellett vannak olyan körülmények is, amelyek lehetővé teszik bizonyos lépések kihagyását.
Sokan azt gondolják, hogy a szlovák műszaki vizsga érvényessége esetén a műszaki vizsga (KPM vizsga) vagy az eredetiségvizsgálat kihagyható. Ez tévedés, szlovák jármű magyar rendszámot a műszaki és közlekedésbiztonsági vizsgálat, valamint eredetiségvizsgálat igazolása nélkül semmiféleképpen nem kaphat.
El kell-e tervezni egy szlovák autó vagy egyéb jármű honosítását?
Még egy kifejezetten külföldi autók behozatalával és forgalomba helyezésével foglalkozó szakember is minden egyes jármű honosítását eltervezi. Semmiféleképpen se vágjunk bele úgy, hogy már előre nem tudnánk mi fog történni és mikor.
Ha nem vagyunk biztosak a dolgunkban, először csinálunk ilyet, bőven megéri a plusz költséget rábízni olyanra, aki kifejezetten ehhez ért. Rengeteg időt, és gyakran pénzt is meg fogunk így spórolni.
Ha egyedül szeretnénk belevágni, legalább egy konzultáció erejéig keressünk fel egy hozzáértőt. A legjobb esetben is egy hat-hét lépésből álló folyamatot kell végigjárnunk úgy, hogy semmit se rontsunk el.
A honosítás és forgalomba helyezés szempontjából az első és legfontosabb kérdés, hogy rendben vannak-e a jármű szlovák okmányai, valamint a tulajdonszerzés megfelelően került-e dokumentálásra.
Vannak olyan okmányok, amelyek ha nincsenek meg az elején, később már lehetetlen pótolni.
Onnantól kezdve, hogy a jármű már nem szlovák tulajdonosé, a szlovák papírok nagyon nehezen, vagy egyáltalán nem beszerezhetőek többé. Kiváltképp igaz ez akkor, ha az exportra kijelentés is már megtörtént.
Milyen okmányai vannak egy szlovák járműnek?
A legfontosabb szlovák járműokmány, ami nélkül bele sem szabad vágni a jármű behozatalába az Osvedčenia o evidencii časť I, ami egyenértékű azzal, amit itthon forgalmi engedélynek hívunk.
Mindig eredetiben kell a honosítási eljárás során. Fénymásolat, fénykép, szkennelt verzió nem jó, csak az eredeti.
Ahogy Magyarországon van a forgalmi engedély mellett gépjármű törzskönyv a tulajdonjog igazolására, ugyanezen logika alapján a szlovák forgalmi engedélynek van egy második része. Ennek neve Osvedčenia o evidencii časť II. Ha ez hiányzik, de a tulajdonosi viszonyok egyébként az iratokból világosan látszanak, a járművet Magyarországon forgalomba lehet helyezni, bár kicsi drágább, és legalább másfél hónappal hosszabb időt vesz igénybe.
Elegendő a szlovák forgalmi két része?
A kifejezés szigorú értelmében véve a „honosítás” a szlovák műszaki vizsga magyarországi elfogadtatását jelenti, tehát ehhez mindenféleképpen kell a szlovák műszaki vizsga érvényességét is igazolni hitelt érdemlően (eredeti okmányokkal).
A hétköznapi nyelvben a honosítást ennél tágabb értelemben szokás használni, tehát az egész forgalomba helyezési eljárásra vonatkozik.
Ahhoz, hogy egy szlovák jármű a nevünkre kerülhessen Magyarországon, magyar rendszámmal és megkapja a magyar papírokat, igazolnunk kell azt is, hogy a mi tulajdonunk.
Erre az alábbi dokumentumok szolgálhatnak:
A tulajdonjogot speciális esetekben ezektől eltérő módon is lehet igazolni, de ez a legtöbbünket nem érint. A forgalomba helyezések többsége adásvételi szerződéssel, kereskedői számlával vagy ajándékozási szerződéssel történik.
Kell-e még bármi más szlovák jármű magyar rendszámozásához?
Ahogy arról már volt szó, egyáltalán nem kötelező, de nagy előny, ha még él a szlovák műszaki és erről megvannak az eredeti papírok (2 db „kisműszaki” és egy „nagyműszaki” adatlap).
Bizonyos járműfajtáknál egy sor további okmány bemutatását írhatja elő jogszabály vagy a hatóság. Ilyenek például plug-in hibridek, lakókocsik és lakóautók, gázüzemű járművek, teherautók, emelőfalas haszongépjárművek és így tovább. Ahogy ezt már korábban is írtuk, mindig előre meg kell tudni pontosan, hogy milyen papírokra lesz szükség!
Szlovák jármű nem kaphat magyar rendszámot anélkül, hogy hazai hatósági műszaki vizsgálaton átesett volna.
Külföldi járművek forgalomba helyezés előtti műszaki vizsgáját különböző nevekkel szokás illetni, úgy mint KPM vizsga, NKH vizsga, egyedi forgalomba helyezés, műszaki vizsga vagy műszaki szemle.
A jogszabály egyszerűen csak úgy fogalmaz, hogy külföldi járművek „műszaki megvizsgálása„.
Mikor kell KPM vizsga?
Amire KPM vizsgaként szoktak hivatkozni, az pontosan ugyanaz, mint amit a jogszabály műszaki megvizsgálásnak hív. KPM vizsga mindig kell szlovák, ha szlovák járműre szeretnénk magyar rendszámot.
Mikor kell NKH vizsga?
Az NKH vizsgában az „NKH” a Nemzeti Közlekedési Hatóságot jelenti. Ha tehát a KPM vizsgát az NKH végezzük el, akkor az NKH vizsga.
A KPM vizsgák többségét az NKH lehet csak elvégezni, bizonyos speciális esetekben szlovák autót és haszongépjárművet lehet az Magyar Autóklubnál is KPM vizsgáztatni. Motort, teherautót és egyéb járműveket viszont mindig csak az NKH-nál lehet.
Mennyibe fog kerülni?
Szlovákia tagja Európai Uniónak, emiatt a közösségi tagságból fakadó előnyöket mind élvezhetjük abban az esetben, amikor autót vagy bármilyen egyéb járművet hozunk be Magyarországra.
Milyen kedvezményeket jelent az, hogy Szlovákia az EU tagja?
Tekintve, hogy az Európai Unió egyben vámunió is, így a tagállamok között nem merül fel vámfizetési kötelezettség. Amikor tehát szlovák papíros autót, motort, lakóautót vagy bármilyen egyéb járművet hozunk be Szlovákiából, a vámeljárást teljes egészében kihagyhatjuk.
A következő nagy előnye Szlovákiából hozni autót, hogy a szlovák műszaki vizsgát itthon el tudjuk fogadtatni. Ez lényegében maga a honosítás, azaz a szlovák műszaki kerül „magyarosításra”. Fontos azonban tudni, hogy a szlovák vizsga érvényességét nem automatikusan fogadja el a magyar hatóság. Ehhez a jármű és az előírt szlovák okmányok bemutatása kötelező.
Vállalkozások további előnyeit is élvezhetik Szlovákia uniós tagságának, ugyanis ha magyar cég vesz szlovák cégtől autót, ilyenkor a szlovák cég „nullás” számlát állíthat ki. Ez annyit jelent, hogy a számlának nem lesz ÁFA tartalma.
Adunk egy listát a legjellemzőbb kötelező lépésekről, de szem előtt tartandó, hogy a jármű okmányaitól, típusától és műszaki paramétereitől függően plusz lépésekre is szükség lehet. Emellett vannak olyan körülmények is, amelyek lehetővé teszik bizonyos lépések kihagyását.
Sokan azt gondolják, hogy a szlovák műszaki vizsga érvényessége esetén a műszaki vizsga (KPM vizsga) vagy az eredetiségvizsgálat kihagyható. Ez tévedés, szlovák jármű magyar rendszámot a műszaki és közlekedésbiztonsági vizsgálat, valamint eredetiségvizsgálat igazolása nélkül semmiféleképpen nem kaphat.
Még egy kifejezetten külföldi autók behozatalával és forgalomba helyezésével foglalkozó szakember is minden egyes jármű honosítását eltervezi. Semmiféleképpen se vágjunk bele úgy, hogy már előre nem tudnánk mi fog történni és mikor.
Ha nem vagyunk biztosak a dolgunkban, először csinálunk ilyet, bőven megéri a plusz költséget rábízni olyanra, aki kifejezetten ehhez ért. Rengeteg időt, és gyakran pénzt is meg fogunk így spórolni.
Ha egyedül szeretnénk belevágni, legalább egy konzultáció erejéig keressünk fel egy hozzáértőt. A legjobb esetben is egy hat-hét lépésből álló folyamatot kell végigjárnunk úgy, hogy semmit se rontsunk el.
A honosítás és forgalomba helyezés szempontjából az első és legfontosabb kérdés, hogy rendben vannak-e a jármű szlovák okmányai, valamint a tulajdonszerzés megfelelően került-e dokumentálásra.
Vannak olyan okmányok, amelyek ha nincsenek meg az elején, később már lehetetlen pótolni.
Onnantól kezdve, hogy a jármű már nem szlovák tulajdonosé, a szlovák papírok nagyon nehezen, vagy egyáltalán nem beszerezhetőek többé. Kiváltképp igaz ez akkor, ha az exportra kijelentés is már megtörtént.
Milyen okmányai vannak egy szlovák járműnek?
A legfontosabb szlovák járműokmány, ami nélkül bele sem szabad vágni a jármű behozatalába az Osvedčenia o evidencii časť I, ami egyenértékű azzal, amit itthon forgalmi engedélynek hívunk.
Mindig eredetiben kell a honosítási eljárás során. Fénymásolat, fénykép, szkennelt verzió nem jó, csak az eredeti.
Ahogy Magyarországon van a forgalmi engedély mellett gépjármű törzskönyv a tulajdonjog igazolására, ugyanezen logika alapján a szlovák forgalmi engedélynek van egy második része. Ennek neve Osvedčenia o evidencii časť II.
Ha ez hiányzik, de a tulajdonosi viszonyok egyébként az iratokból világosan látszanak, a járművet Magyarországon forgalomba lehet helyezni, bár kicsi drágább, és legalább másfél hónappal hosszabb időt vesz igénybe.
A kifejezés szigorú értelmében véve a „honosítás” a szlovák műszaki vizsga magyarországi elfogadtatását jelenti, tehát ehhez mindenféleképpen kell a szlovák műszaki vizsga érvényességét is igazolni hitelt érdemlően (eredeti okmányokkal).
A hétköznapi nyelvben a honosítást ennél tágabb értelemben szokás használni, tehát az egész forgalomba helyezési eljárásra vonatkozik.
Ahhoz, hogy egy szlovák jármű a nevünkre kerülhessen Magyarországon, magyar rendszámmal és megkapja a magyar papírokat, igazolnunk kell azt is, hogy a mi tulajdonunk.
Erre az alábbi dokumentumok szolgálhatnak:
A tulajdonjogot speciális esetekben ezektől eltérő módon is lehet igazolni, de ez a legtöbbünket nem érint. A forgalomba helyezések többsége adásvételi szerződéssel, kereskedői számlával vagy ajándékozási szerződéssel történik.
Ahogy arról már volt szó, egyáltalán nem kötelező, de nagy előny, ha még él a szlovák műszaki és erről megvannak az eredeti papírok (2 db „kisműszaki” és egy „nagyműszaki” adatlap).
Bizonyos járműfajtáknál egy sor további okmány bemutatását írhatja elő jogszabály vagy a hatóság. Ilyenek például plug-in hibridek, lakókocsik és lakóautók, gázüzemű járművek, teherautók, emelőfalas haszongépjárművek és így tovább. Ahogy ezt már korábban is írtuk, mindig előre meg kell tudni pontosan, hogy milyen papírokra lesz szükség!