Általános tudnivalók

Svájc nem tagja az Európai Uniónak, ezért az úgynevezett „harmadik országokra” érvényes szabályok vonatkoznak rá, némi könnyítés mellett.

Mivel jár az, hogy Svájc nem EU tagállam a gépjármű behozatal szempontjából?

Mivel Svájc nem tagja a vámuniónak, ezért minden Svájcból behozott áru vámköteles. Ez érvényes minden svájci okmányokkal rendelkező járműre is.

Akkor is így van ez, ha már Svájcban is a nevünkön volt egy autó, az unió területére lépés pillanatában vámárunak minősül.

Nem automatikus, hogy a Svájcból történő hazatelepülés során a már Svájcban is nevünkön lévő járművek mentesüljenek a vámfizetés alól!  

Igaz-e, hogy csak EURO 6-os környezetvédelmi besorolású autót lehet behozni Svájcból?

Az általános szabály, hogy harmadik országból EURO 6-osnál gyengébb környezetvédelmi besorolású autót nem lehet forgalomba helyezni. Svájc azonban kétoldalú egyezményt kötött az Európai Unióval, így ezen szabály alól mentesül.

Bármilyen környezetvédelmi besorolású autó behozható tehát Svájcból. Figyelem! Az autónak a hatósági műszaki vizsgán meg kell majd felelni, ezért csak jó állapotú járműveket érdemes behozni.

Kell-e svájci járművekre származás-ellenőrzési eljárást lefolytatni?

Gyakori tévhit, hogy Svájcból hozott járművekre nem kell származás-ellenőrzést kérni. Származás-ellenőrzés harmadik országok közül egyedül Norvégia esetében kerülhető ki bizonyos feltételek teljesülése esetén. A svájci autókra tehát kötelező a származás-ellenőrzési eljárás lefolytatása.

A svájci autók akkor szoktak fennakadni a származás-ellenőrzésen, ha hitelre vették a járművet és a hitelintézet még nem vette le az elidegenítési tilalmat. Hasonló a helyzet a lízingelt svájci autókkal is.

Önmagában nem baj, ha be van írva a forgalmiba az elidegenítési tilalom (pl.: „Halterwechsel verboten„), ha a hitel már lekerült az autóról.

Svájc elidegenítési tilalom, származás-ellenőrzés

Erről mindenféleképpen győződjünk meg, mivel ha egyszer fennakad egy autó a származás-ellenőrzésen nagyon nehézkes az új eljárás lefolytatását kérelmezni. 

SVÁJCI JÁRMŰOKMÁNYOK

Még mielőtt megvennénk egy svájci autót, motort vagy egyéb járművet, érdemes tisztában lenni azzal, hogy milyen papírokra lesz majd szükség az itthoni ügyintézéshez.

Van-e Svájcban forgalmi engedély és gépjármű törzskönyv?

Svájcban csak forgalmi engedély van, törzskönyv nincs. 

Így néz ki egy svájci forgalmi:

Svájci forgalmi engedély

Milyen adatokat lehet kiolvasni a svájci forgalmiból?

A svájci forgalmi engedély bal oldalán a felső rubrikában mindig a tulajdonosi adatok vannak.

Svájci forgalmi törzskönyv

Ha ez a rész üres, általában arra gyanakodnak, hogy ez azért van, mert a forgalmi hamis, vagy az autó lopott. Erről szó sincs, ez mindösszesen arra utal, hogy az autót bontásra adták el. Az ilyen autót csak alkatrésznek szabad behozni, mivel itthon nem forgalomba helyezhető.

Le kell fordítani magyarra a svájci forgalmit?

Nem. Az EU bármelyik hivatalos nyelvén kiállított járműokmányokat nem kell lefordítani sem a vámkezeléshez, sem a forgalomba helyezéshez. A svájci forgalmiban az adatok németül, franciául és olaszul is szerepelnek, mindhárom hivatalos nyelv az EU-ban. Tehát három okunk is van, amiért nem kell még magyarra is lefordítani.

Behozatal és vámkezelés

Mivel a jármű Svájcból történő behozatala során vámhatárt lépünk át, így jóval több dologra kell odafigyelni, mint egy német vagy osztrák autó behozatalánál.

Hogyan kell előkészíteni a jármű behozatalát?

Svájcból az autók általában vagy Németországba vagy Ausztriába érve lépik át az uniós vámhatárt.

Változó, hogy a határon van-e vámellenőrzés, de mindenféleképpen fel kell rá készülni. Előfordulhat az is, hogy a határ után az autópályán állítanak meg a vámosok. 

Ha lecsapnak ránk a vámosok, igazolnunk kell majd, hogy honnan szereztük a járművet, valamint azt, hogy hova tartunk vele és milyen célból.

Elvben minden továbbértékesítésre vagy magyarországi forgalomba helyezésre szánt járművet az Európai Uniós belépéskor úgynevezett T1-es okmánnyal továbbítani kellene a rendeltetési vámhivatalba, vámletét/vámbiztosíték fizetés mellett. Fel kell tehát készülnünk, hogy a vámellenőrzés során ezt végigcsináltatják velünk. 

Még az elindulás előtt válasszunk ki egy magyar rendeltetési vámhivatalt és írjuk fel a kódszámát. Ügyfeleink számára a rendeltetési vámhivatalok adatait már előre meg tudjuk adni.

Milyen járműveket állítanak meg a vámosok?

A Svájcból hazaköltözők számára jó hír, hogy amennyiben az autó eredeti svájci rendszámával jönnek haza nem valószínű, hogy megállítják őket. Ha mégis, csak fel kell mutatni egy svájci fényképes igazolványt (pl.: svájci jogosítványt) és megmondani, hogy üdülés céljából tartanak Magyarországra.

Akik svájci exportrendszámmal vagy tréleren hoznak autót, azok készüljenek fel, hogy jó eséllyel belefutnak egy vámellenőrzésbe. Legyen nálunk adásvételi vagy számla, amivel tudjuk igazolni, hogy hogyan került hozzánk az autó. Emellett legyen nálunk pénz a vámbiztosítékra, ez akár az autó értékének 25%-a is lehet. A magyarországi vámkezelést követően a kinti vámbiztosíték visszajár

Mennyibe kerül?

Pár kivételtől eltekintve a vámkezelés és forgalomba helyezés költségeinek kiszámolása már önmagában igényel némi szakértelmet és rutint. Ügyfeleink számára pontos előzetes kalkulációt készítünk, ami tartalmaz minden fizetendő költséget (vám, ÁFA, hatósági díjak, regisztrációs adó illetékek).

Lássunk most pár klasszikus esetet a költségekre.

Vám- és ÁFA-mentesen behozott elektromos autó

Ha valaki Svájcból települ haza és megfelel a jogszabályi feltételeknek, a vámhivatal által kivetett vám és ÁFA összege 0 Ft lesz. 

Emellett elektromos autókra regisztrációs adó mentesség és illetékmentesség jár, tehát ezek összege is 0 Ft.

Mindösszesen a származás-ellenőrzési eljárás díját, hatósági műszaki vizsga díját, az eredetiségvizsgálat díját és a rendszám, forgalmi és törzskönyv illetéket kell fizetni. Ezek teljes összege  81.590  Ft, összkerékhajtás esetén 85.690.

Erre jön még egy érintésvédelmi vizsgálat és a vámügynöki benyújtás díja. Teljes ügyintézéssel egy svájci elektromos autó hazatelepülő vámkezeléssel történő forgalomba helyezését 257 ezer forintból tudjuk kihozni. Ez a svájci autó forgalomba helyezés legolcsóbb esete tehát.

Régebbi olcsóbb svájci autó teljes vámkezeléssel

Svájcból hazatelepülők autói mellett viszonylag nagy számban érkeznek régebbi, párezer (vagy akár párszáz) frankért vásárolt autók.

Ezeket azért veszik meg, mert Svájcból annyira alacsony áron lehet őket megvenni, hogy elvben még a vám és ÁFA megfizetése után is megéri

Hogy valóban megéri-e azt mindenkinek magának kell eldöntenie, mi most egy példán bemutatjuk a költségeket.

Vegyünk egy 1.6-os, 2008-as évjáratú dízel autót, ezt szeretnénk behozni Svájcból. Tegyük fel, hogy az adott típus itthon körülbelül egymillió forintot ér a használt autó piacon.

Egy ilyen jármű teljes honosítási költsége vámkezeléssel együtt az alábbiak szerint fog alakulni:

  • vám: kb. 70.000 Ft
  • ÁFA: kb. 207.900 Ft
  • vámügynöki beadás díja: 57.150 Ft
  • származás-ellenőrzés: 10.900 Ft
  • vagyonszerzési illeték: 36.000 Ft
  • regisztrációs adó: 37.500 Ft
  • KPM vizsga: 39.090 Ft
  • eredetiségvizsgálat: 18.500 Ft
  • forgalmi engedély illetéke: 6.000 Ft
  • gépjármű törzskönyv illetéke: 6.000 Ft
  • rendszámkiállítás illetéke: 20.500 Ft

ÖSSZESEN: 497.540 Ft

Tehát egy átlagosnak mondható 15 éves, egymillió forintot érő kisebb kategóriás svájci autó forgalomba helyezése nagyjából félmillió forint.

Ha az ügyintézést valaki nem magának akarja végigcsinálni, akkor ehhez még hozzá kell venni az ügyintézés megbízási díját is. Ez svájci autónál jelenleg körülbelül 120.000 forint.

x-import.hu - az ön honosítási szakértője

Gépjármű behozatal Svájcból

Minden, amit Svájcból történő gépjármű importról tudni kell.