Jobbkormányos autók lámpacseréje

Jobbkormányos járművek forgalomba helyezése Magyarországon. Minden tudnivaló.
Jobbkormányos járművek forgalomba helyezése Magyarországon. Minden tudnivaló.
Egy jármű magyarországi forgalomba helyezhetőségének műszaki feltételeit a számos alkalommal módosított 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet tartalmazza, amely kitér a közlekedésbiztonsági kritériumokra is. Ezen jogszabály alapján önmagában az a tény, hogy jobb vagy baloldalon van egy jármű kormánya nincs hatással arra, hogy Magyarországon forgalomba lehet-e helyezni.
A jobbkormánnyal szerelt autók és egyéb járművek azonban általában egyéb járulékos jellemzőkkel is rendelkeznek, amelyek már problematikusak a jogszabályi rendelkezések alapján.
Ha nem vagyunk biztosak a dolgunkban, az EU megfelelőséget kétféleképpen lehet ellenőrizni:
Minden EU piacra gyártott járműnek rendelkeznie kell úgynevezett CoC okmánnyal (Certificate of Conformity). Ha nem találunk ilyet a papírok között, előfordulhat, hogy csak elveszett, ebben az esetben az EuroCoC oldalán igényelhetünk újat.
Ha nem újonnan vásárolt saját járműről van szó, ez esetben nem biztos, hogy tudjuk melyik országban helyezték először forgalomba. Egy CarVertical lekérdezéssel megtudhatjuk, hogy EU tagállamban történt-e az első forgalomba helyezés, ezáltal biztosak lehetünk abban, hogy EU piacra gyártották.
A jobbkormányos autók fényszórója úgy van beállítva, hogy a baloldai közlekedés során ne zavarja a szembejövő forgalmat. Magyarországon azonban a jobboldali közlekedés során elvakítja a szembejövőket, mivel balra húz.
Az esetek nagy részében az egyetlen megoldás a lámpatestek teljes cseréje. A matrica semmit sem ér, valamint az állítható fényszórók is általában csak a vetítési szöget változtatják, a vetítési képet nem.
Ha a fényszórók vetítési képe és vetítési szöget nem történik meg, a jármű meg fog bukni a műszaki vizsgán!
Kell-e a hátsó lámpatestet cserélni?
Abban az esetben, ha kizárólag jobb oldalon hátsó található ködfény, akkor igen. A hazai szabályozás alapján a hátsó ködlámpának („ködzárófény”) a bal oldalon kell lennie.
A tolatólámpa helyzetével kapcsolatosan nincs jogszabályi rendelkezés, tehát bármelyik oldalon lehet.
Ha lámpatestet keresünk, azt mindig alvázszám vagy cikkszám alapján kell keresni!
Végezetül felhívjuk a figyelmet, hogy ha egy lámpának (pl.: ködlámpa) megvan a helye, akkor annak világítania kell a sikeres műszaki vizsgához!
Igen, fel kell rá készülni, hogy jobbkormányos járművek esetén a magyarországi biztosítók felárat számolnak fel. Az ajánlatkérés során minden biztosító kalkulátora rákérdezz arra, hogy jobbkormányos-e az autó. Nem érdemes azzal spórolni, hogy nem jelöljük be, ugyanis később tényleges káresetkor erre hivatkozással a biztosító megtagadhatja a fedezet biztosítását.
A magyar kötelező felelősségbiztosítás (KGFB) és CASCO várható összegét az alábbi linkre kattintva lehet kiszámolni. A kalkulátor minden magyarországi biztosító ajánlatát megmutatja.
A forgalomba helyezéshez a kötelező felelősségbiztosítás (KFGB) meglétét kell igazolni.