Jobbkormányos autók lámpacseréje

Jobbkormányos járművek forgalomba helyezése Magyarországon. Minden tudnivaló.
Behozható Magyarországra jobbkormányos jármű?

Jogszabályi feltételek
Egy jármű magyarországi forgalomba helyezhetőségének műszaki feltételeit a számos alkalommal módosított 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet tartalmazza, amely kitér a közlekedésbiztonsági kritériumokra is. Ezen jogszabály alapján önmagában az a tény, hogy jobb vagy baloldalon van egy jármű kormánya nincs hatással arra, hogy Magyarországon forgalomba lehet-e helyezni.
A jobbkormánnyal szerelt autók és egyéb járművek azonban általában egyéb járulékos jellemzőkkel is rendelkeznek, amelyek már problematikusak a jogszabályi rendelkezések alapján.
A jobbkormányos járművek problémái
- a jobbkormányos autók és egyéb járművek általában baloldali közlekedésre gyártott lámpatestekkel rendelkeznek

- a jobbkormányos autók és egyéb járművek gyakran nem az Európai Unió piacára készültek, így nem teljesítenek az EU-ban kötelező műszaki, környezetvédelmi, közlekedésbiztonsági vagy egyéb normákat
Hogyan lehet ellenőrizni, hogy egy autó EU piacra készült-e?
Ha nem vagyunk biztosak a dolgunkban, az EU megfelelőséget kétféleképpen lehet ellenőrizni:
- Coc okmány
Minden EU piacra gyártott járműnek rendelkeznie kell úgynevezett CoC okmánnyal (Certificate of Conformity). Ha nem találunk ilyet a papírok között, előfordulhat, hogy csak elveszett, ebben az esetben az EuroCoC oldalán igényelhetünk újat.
- Előélet lekérdezés
Ha nem újonnan vásárolt saját járműről van szó, ez esetben nem biztos, hogy tudjuk melyik országban helyezték először forgalomba. Egy CarVertical lekérdezéssel megtudhatjuk, hogy EU tagállamban történt-e az első forgalomba helyezés, ezáltal biztosak lehetünk abban, hogy EU piacra gyártották.
Kell-e cserélni a jobbkormányos jármű fényszóróját?
A jobbkormányos autók fényszórója úgy van beállítva, hogy a baloldai közlekedés során ne zavarja a szembejövő forgalmat. Magyarországon azonban a jobboldali közlekedés során elvakítja a szembejövőket, mivel balra húz.

Az esetek nagy részében az egyetlen megoldás a lámpatestek teljes cseréje. A matrica semmit sem ér, valamint az állítható fényszórók is általában csak a vetítési szöget változtatják, a vetítési képet nem.

Ha a fényszórók vetítési képe és vetítési szöget nem történik meg, a jármű meg fog bukni a műszaki vizsgán!
Kell-e a hátsó lámpatestet cserélni?

Abban az esetben, ha kizárólag jobb oldalon hátsó található ködfény, akkor igen. A hazai szabályozás alapján a hátsó ködlámpának („ködzárófény”) a bal oldalon kell lennie.
A tolatólámpa helyzetével kapcsolatosan nincs jogszabályi rendelkezés, tehát bármelyik oldalon lehet.

Ha lámpatestet keresünk, azt mindig alvázszám vagy cikkszám alapján kell keresni!
Végezetül felhívjuk a figyelmet, hogy ha egy lámpának (pl.: ködlámpa) megvan a helye, akkor annak világítania kell a sikeres műszaki vizsgához!
Drágább a biztosítás jobbkormányos autóra?
Igen, fel kell rá készülni, hogy jobbkormányos járművek esetén a magyarországi biztosítók felárat számolnak fel. Az ajánlatkérés során minden biztosító kalkulátora rákérdezz arra, hogy jobbkormányos-e az autó. Nem érdemes azzal spórolni, hogy nem jelöljük be, ugyanis később tényleges káresetkor erre hivatkozással a biztosító megtagadhatja a fedezet biztosítását.

Hogyan lehet kiszámolni a biztosítás öszegét?
A magyar kötelező felelősségbiztosítás (KGFB) és CASCO várható összegét az alábbi linkre kattintva lehet kiszámolni. A kalkulátor minden magyarországi biztosító ajánlatát megmutatja.
A forgalomba helyezéshez a kötelező felelősségbiztosítás (KFGB) meglétét kell igazolni.
Ami még fontos lehet...
